Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Hoe maken wij gebruik van onze vervoersmiddelen ?

In dit stukje wil ik uiteenzetten hoe wij thuis omgaan met het gebruik van onze auto, de ligfietsen, de fietsen en het fietskarretje.

Ons “wagenpark” is opgebouwd uit de volgende voertuigen :

– 1 x auto Toyota Starlet
– 1 x velomobiel Versatile
– 1 x trike Optima Rhino FS
– 1 x fiets Koga Miyata Globe Traveller
– 1 x fiets Gazelle Medeo
– 3 x oude fiets
– 1 x fietskar Handy 340 (Vogel)

De auto is van mijn vriendin, ik heb zelf geen rijbewijs. De Versatile, de Optima, de Koga, een oude fiets en de Handy worden door mij gebruikt. Mijn vriendin heeft een Gazelle Medeo en twee oude fietsen. Achter ons huis hebben wij een schuurtje van 300cm x 220cm; hierin staan de Versatile, vier fietsen, de Handy, wat tuingereedschap en een kliko voor oud papier. Om ruimte op de vloer te scheppen hangen twee fietsen aan haken tegen de wanden van de schuur; de rest staat op de grond. In Kockengen huur ik een schuur bij een boer, daarin staat de trailer van onze boot, een frame van een bakfiets en de Optima Rhino (deze past niet bij de andere fietsen in de schuur bij ons huis).

De Auto

Wordt gebruikt voor boodschappen (wij halen eenmaal per week onze boodschappen bij een supermarkt hier in de buurt, gevolg hiervan is wel dat we vroeg weg moeten anders is de parkeerplaats bij de supermarkt vol en moeten we net zolang wachten tot iemand met zijn auto weggaat), om naar Doorn te rijden waar wij paardrijden, voor bezoek aan mijn schoonouders en in de zomer om naar de zeilboot bij de jachthaven in Breukelen te rijden.

Het het is voor mijn vriendin zinloos de auto te gebruiken om naar haar werk te rijden. Ze gaat dus met de trein. Wanneer mensen dit horen wordt vaak gereageerd met “ja, maar die trein heeft altijd vertraging!?”. Klopt, mijn vriendin wordt geregeld met treinvertragingen geconfronteerd, maar met de auto naar haar werk rijden betekent voor haar regelmatig stilstaan in de file richting Den Haag. Vertraging dus. Ook wanneer ze voor haar werk elders moet zijn, kiest ze ervoor met het openbaar vervoer naar haar bestemming te reizen.

De Velomobiel

Woon-/werk – ik fiets vrijwel dagelijks met de Versatile naar mijn werk.
Plezier – in het weekend ga ik regelmatig in de omgeving fietsen.

Voor het forensen is een velomobiel natuurlijk ideaal. Deze is uitstekend geschikt voor het fietsen in de regen, bij gladheid of bij harde wind. Vroeger vond ik het vaak vervelend om bij dit soort omstandigheden met de fiets op pad te moeten, maar daar heb ik nu geen last meer van.

De Fietsen

Woon-/werk – mijn vriendin fietst met één van haar fietsen naar het station in Woerden. Daar neemt zij de trein naar Leiden, waar ze een andere fiets heeft gestald die ze gebruikt om vervolgens naar haar werk te fietsen. Op beide stations is een fietsenstalling aanwezig; haar fietsen worden dus niet gestolen of beschadigd omdat ze buiten het station moeten staan. In de zomer laat ik regelmatig de Versatile thuis en ga ik met de fiets naar mijn werk.

Boodschappen – wanneer we door de week extra boodschappen nodig hebben gebruiken we hier de fietsen voor (op haar route vanaf het station onderweg naar huis passeert mijn vriendin een supermarkt, mijn woon-/werkroute loopt langs dezelfde supermarkt, dus het is voor ons makkelijk om onderweg boodschappen te doen).

Fietstochten – in de zomer gaan mijn vriendin en ik geregeld samen fietsen.

De Trike

Woon-/werk – in de zomer wil ik de Optima Rhino gaan gebruiken om naar mijn werk te fietsen.

Plezier – af en toe een rondje fietsen

De Optima Rhino heb ik een aantal maanden geleden gekocht. Deze moet nog rijklaar gemaakt worden. Ik wilde graag een “open” ligfiets erbij om in de zomer mee te fietsen en kan slecht overweg met tweewieler ligfietsen (evenwicht probleem).

De Fietskar

Woon-/werk – Als ik iets mee naar mijn werk wil nemen of andersom gebruik ik mijn fiets in combinatie met de Handy. Zo ben ik geregeld onderweg met o.a. computers, monitoren, kerstpakketten, etc. Alles past in de fietskar tot verbazing van mijn collega’s die allemaal met de auto naar het werk komen en regelmatig vragen of ze mij met mijn spullen thuis moeten afzetten. Het is mij nog niet overkomen dat ik iets vanuit of naar mijn werk niet met de fietskar (of in de Versatile) mee heb kunnen nemen.

De fietskar heb ik vijftien jaar geleden gekocht en deze is inmiddels onmisbaar geworden. Voordat ik mijn vriendin leerde kennen gebruikte ik deze overal voor en was er altijd wel iemand met een auto te vinden wanneer iets niet in de fietskar paste. Maar ook nu wordt deze met grote regelmaat ingezet. Zo ben ik pas met één van onze konijnen in de fietskar achter de fiets naar de dierenarts gereden.

Geef een reactie

