Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Wind onder dakje, klep los

Vandaag is me iets vreemds overkomen. Ik had vanochtend regelmatig last van harde windvlagen toen ik met de Versatile tussen Lopik en Schoonhoven reed. Ik was lekker aan het zeilen op de wind die van linksachter kwam. Tijdens een hele harde windvlaag bolde het dakje op en tot mijn schrik schoot de klep van de Versatile een stukje omhoog. Ik heb in een reflex met één hand de rand van de klep vastgegrepen en de klep weer dichtgetrokken. Ik ben verder gereden en heb er tijdens de rest van de rit geen last meer van gehad.

   

Ik vind het nog steeds raar dat dit kan gebeuren, maar achteraf gezien denk ik niet dat de wind het voor elkaar had gekregen om de klep in zijn geheel open te trekken; daar is deze volgens mij te zwaar voor. Wel heb ik er inmiddels het volste vertrouwen in dat het klittenband aan de achterzijde van het dakje niet los zal komen als het hard waait.

   

Thuis heb ik nog even geprobeerd hoe makkelijk het is om de klep aan het dakje open te trekken. Dit kan zonder dat het dakje achter loslaat, maar de beugels aan de binnenkant van de klep bieden voldoende weerstand en de klep gaat niet zomaar omhoog. Het blijft een vreemd voorval.

1 reactie

  1. WFvN

    Marrianne had het onlangs ook met haar Versatile (versie 006). Ik had niet verwacht dat de duidelijk zwaardere ABS-kap van jouw en mijn Versatile (017 en 021) dat ook zou kunnen gebeuren maar niets is minder waar blijkbaar. Ik heb het nog niet gehad maar het is dus wel zaak het in de gaten te houden.

Geef een reactie

