Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Versatile weer thuis

Gisteren heb ik de Versatile van Dronten naar Woerden gefietst (80km). Ik ben eerst naar Almere-Haven gefietst en vervolgens via Muiderberg, Muiden, Weesp, Driemond en Breukelen naar Woerden. De route heb ik van tevoren uitgestippeld op mijn fietskaarten. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van plattegronden van de plaatsen waar ik doorheen reed; deze heb ik van www.nl.map24.com afgehaald. Omdat er een harde wind stond heb ik het dakje van de Versatile gisteren thuisgelaten.

       

       Versatile51_1

    

De meeste onderdelen in de achterbrug zijn vervangen (de ketting was gebroken en vanwege het vuil in de achterbrug waren andere onderdelen versleten), de kabels van de Rohloffnaaf die onder de Versatile lopen zijn vervangen en de Versatile heeft een onderhoudsbeurt gehad. Maar de afdichting van de achterbrug zou nu beter moeten zijn en Gerrit Tempelman heeft voor alle zekerheid een spatbord in de wielkast van het achterwiel gemonteerd om te voorkomen dat er vuil op de naaf of tegen de wand naast of boven de naaf komt. Hij heeft mij ook geadviseerd de wand boven en naast de naaf (indien nodig) regelmatig schoon te maken om te voorkomen dat er vuil langs de naaf loopt.

      

80km was een mooie afstand om de “vernieuwde” Versatile goed uit te proberen. Het eerste wat me opviel was de stilte in de velomobiel; in de lichte versnellingen maakt de naaf minder herrie als voorheen en in de zware versnellingen hoor ik de naaf vrijwel niet. Ook het lichte geratel dat ik de laatste tijd tijdens het fietsen steeds hoorde is weg. Daarnaast is mijn gemiddelde snelheid met 10% gestegen omdat ik niet meer met versleten onderdelen fiets. Tijdens mijn rit naar huis had ik vooral in de Flevopolder veel last van de wind, maar de Versatile doet het gelukkig weer prima.

1 reactie

  1. Hans S

    Geluk gewenst met je vernieuwde Versatile!
    Ik heb het advies van Gerrit Tempelman in mijn oren geknoopt: ik ga meteen poetsen, want de reparatie van de achterbrug van mijn V25 ligt al 3000 km achter de wielen.
    Mijn Versatile heeft hetzelfde probleem gehad. De eerste serieuze symptomen merkte ik bij 2800 km; pas 1500 km later ging de zaak echt kapot. Sinds de reparatie merk ik niets meer.
    Veel plezier !
    Hans.

Geef een reactie

