Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Veerpoten, klinkerwegen en paarden

Omdat de Versatile al een tijdje last had van een piepende veerpoot heb ik deze vrijdagochtend naar de werkplaats op mijn werk gereden. Daar hebben ze vetspuiten liggen waar ik gebruik van kan maken. Ik heb alle veerpoten behandeld.

 

Omdat mijn woon-werk afstand niet zo groot is fiets ik regelmatig via een omweg naar huis. Meestal fiets ik dan vanuit mijn werk via Kockengen naar Woerden. Het enige nadeel van deze route is dat de klinkerweg die door het dorp Kockengen loopt erg slecht is. Je wordt hier helemaal door elkaar gerammeld en bijna zeeziek omdat je van rechts naar links wordt geslingerd in de Versatile. Vrijdagavond heb ik hier de veerpoot van de Versatile getest en deze piept nu niet meer.

   

Gisteren heb ik 122km gefietst. Voordat ik weg kon fietsen moest ik eerst een band verwisselen omdat de Versatile met een lege rechtervoorband in de schuur stond. Waarschijnlijk heb ik de band vrijdagavond lekgereden, en is deze daarna langzaam leegelopen. Vanuit Woerden ben ik naar Lopik/Jaarsveld gefietst en daar ben ik de Lekdijk opgereden. Vorige keer was ik hier rechtsaf geslagen richting Schoonhoven en Krimpen, gisteren ben ik linksaf geslagen richting Nieuwegein. Het was rustig op de dijk en ik kon midden op de dijk rijden en flink snelheid maken. In Nieuwegein heb de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal richting Houten opgezocht (Vulcopsekanaaldijk). Dit is een klinkerweg die het eerste stuk redelijk van kwaliteit is, maar ik kwam al gauw borden tegen met daarop “Pas op zeer slecht wegdek langzaam fietsen”. Inderdaad, ik werd weer helemaal door elkaar gerammeld en alle kanten op geslingerd in de Versatile. Ik heb het volgehouden tot ik bij de Goyerbrug kwam bij ’t Goy. Hier ben ik de brug opgereden en ik ben op het midden van de brug gestopt om te kijken aan welke kant van het kanaal ik het beste verder kon fietsen richting Wijk bij Duurstede. Aan de kant waar ik vandaan kwam (Kanaaldijk Zuid) zag ik dat de klinkerweg overging in een zandweg, maar de weg aan de andere zijde (Goyerdijk) zag er goed uit. Maar toen ik onderaan de brug deze weg opreed bleek het weer een klinkerweg te zijn van slechte kwaliteit en aangezien ik inmiddels mijn buik vol had van deze wegen ben ik teruggereden over de brug en de Lekdijk opgereden richting Wijk bij Duurstede. Bij Wijk bij Duurstede ben ik omgekeerd en ik heb op de terugweg de Lekdijk helemaal uitgefietst via Nieuwegein naar Jaarsveld. Dit is een heerlijke weg om te fietsen: weinig verkeer, weinig kruisingen en geen stoplichten. Bij Nieuwegein was het even zoeken hoe ik weer op de dijk uit kon komen, maar dan was het weer aan één stuk doorfietsen naar Jaarsveld waar ik de dijk verlaten heb. Langs de provinciale weg ben ik naar Schoonhoven en daarna terug naar Woerden gefietst.

 

Op de terugweg vanuit Schoonhoven zag ik een paard met ruiter op mij af komen. En jawel: het hoofd van het paard ging omhoog, de oren gespitst en rechtsomkeert in volle galop ervandoor. Ik was inmiddels gestopt langs de kant van de weg, en de man op het paard had deze inmiddels onder controle gekregen. Maar het paard wilde niet langs mij heen en begon te bokken, waardoor de ruiter er bijna afviel. Hij is tien minuten bezig geweest, maar uiteindelijk lukte het om het paard zover te krijgen dat deze de Versatile wilde passeren.

Geef een reactie

