Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Koude handen en voeten

Toen ik gisterenochtend om negen uur de deur uit ging gaf de thermometer -4 graden aan. Tegen de tijd dat ik de drie banden van de Versatile op spanning had gebracht waren mijn vingers al aardig bevroren. Ik had mijn fleece hoofdband al opgezocht, deze houdt mijn oren en voorhoofd warm en sluit prima aan op mijn fietshelm. Ik had voor alle zekerheid gisteren een thermo-shirt onder mijn t-shirt met lange mouwen aangetrokken tegen de kou. xc9énmaal onderweg met het zeiltje tot aan mijn kin dicht geritst warmde de Versatile van binnen lekker op en na een half uurtje fietsen waren mijn vingers ontdooid.

Ik ben via Nieuwegein naar Wijk bij Duurstede gereden en weer terug naar Woerden. 102km gefietst, maar toen ik thuiskwam waren mijn voeten bevroren. Het wil maar niet lukken om mijn voeten in de winter warm te houden, ik heb pas iets gelezen over neopreen sokken, deze worden veelal in de duik- en surfsport gebruikt om voeten warm te houden. Misschien dat die mijn voeten beter tegen de kou kunnen beschermen.

4 reacties

  1. Heb je wel eens aan Hotronic voetverwarming gedacht? Ik gebruik deze elektrisch verwarmde zooltjes al 4 jaar, perfect! Wel prijzig, maar het geld dik waard.
    Groeten,
    Wim Schermer

  2. Heb je wel eens aan Hotronic voetverwarming gedacht? Ik gebruik deze elektrisch verwarmde zooltjes al 4 jaar, perfect! Wel prijzig, maar het geld dik waard.
    Groeten,
    Wim Schermer

  3. Peter

    Hoi Wim,

    Ik heb deze week een paar thermo sokken gekocht om te kijken of dat helpt. Als dat niet zo is zal ik de Hotronic voetverwarming zeker overwegen. Bedankt voor de tip!

  4. Sjoerd van Beuzekom

    Hoi Peter,

    Neopreensokken (ik neem aan dat je de overschoenen bedoeld) isoleren voornamelijk, en zullen je geen warmere voeten geven. Dus het is belangrijk dat je al met warme voeten start. Misschien ligt het allemaal voor de hand of kende je tips al, van bijvoorbeeld de ligfietslijst.
    Waar je nog aan kan denken zijn de volgende punten: 1) Zorgen dat je schoenen niet te strak zitten of iets afknellen(slechte doorbloeding), bijvoorbeeld door dikke sokken.
    2) Ook de aanvoer naar je voeten is belangrijk, dus je benen warm houden(is ook beter voor je knieen en achillespezen).
    3) Alles wat je volgende dag aan je handen en voeten wil doen alvast ergens warm wegleggen (huiskamer).
    4) Verder kan je nog denken aan winterfietsschoenen van b.v. Gaerne, hier heb ik echter geen ervaring mee.
    5) Het kan ook zijn dat je te warme voeten krijgt, door zweet koelt het ook te veel af, oplossing is wol. (Toch weer die geitenwol 😀 ).
    Met m’n Quest heb niet veel last meer van koude voeten maar op mijn M5 wel, op een gegeven moment heb ik me er maar gewoon bij neergelegd, omdat een groot gedeelte van het probleem volgens mij veroorzaakt wordt, doordat bij SPD schoen de zool bij de blokjes kou doorlaat.

    Groet
    Sjoerd

Geef een reactie

