Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Pijnlijke kuiten

Vorige week zondag was het droog weer en niet al te koud, dus leek het me een goed plan om een keer met de racefiets op pad te gaan om te kijken hoe dat in de winter bevalt. Ik heb me iets warmer aangekleed en een paar goede handschoenen opgezocht, maar het heeft een half uur geduurd voordat mijn handen een beetje op temperatuur kwamen. Het fietsen beviel goed; tegen de wind in haal ik de snelheden die ik met de Versatile haal niet, maar met de wind mee lukt het me wel om vergelijkbare snelheden te halen. Maar ik heb meer last van de kou als met de Versatile; toen ik thuis was heeft het heel lang geduurd voordat mijn tenen ontdooid waren. In de zomer kies ik vanwege de warmte geregeld voor de racefiets, maar in de winter hou ik het wel bij de Versatile.

 

De snelheid was er de afgelopen week een beetje uit, dus vanochtend eerst even de banden weer op spanning gebracht. Normaal gesproken lukt het me zonder problemen om op de dijk bij tegenwind over lange afstanden constant 30 km/uur te fietsen, maar vanwege de harde wind vandaag viel de snelheid geregeld terug naar zo’n 28 km/uur en zo nu en dan zelfs iets lager. Met de wind mee was een ander verhaal; 35-40 km/uur en zo nu en dan zelfs iets hoger. Onderweg even geschrokken van een klein venijnig hondje die zijn best deed om de Versatile aan te vallen, verder ondanks de harde wind en het miezerige weer lekker gefietst. Op de terugweg, net voordat ik Woerden in rij, moet ik de A12 via een viaduct oversteken. Klimmen met een velomobiel is al zwaar, maar als je net zo’n 90-100 km gefietst hebt kost het nog meer moeite. Vandaag was de energie er helemaal uit toen ik het viaduct naderde en ik ben in de eerste versnelling met 10 km/uur en met pijn in mijn kuiten omhoog gereden. Gelukkig hoefde ik daarna nog maar 1.5km te fietsen om thuis te komen. 95km gefietst.

Geef een reactie

