Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Heel veel geluk en met de schrik vrijgekomen

Afgelopen maandag had ik weer een lekke achterband. Omdat de achterband ernstig versleten was heb ik deze vervangen door een goede Schwalbe Marathon band die ik nog had liggen.

   

Vandaag ben ik over de dijk naar Krimpen a/d Lek gefietst. Toen ik op de terugweg in de buurt van Schoonhoven met 40 km/uur over de dijk reed begon de Versatile in een bocht aan de achterkant licht te schudden. Ik dacht dat ik over een oneffen stuk weg reed, maar nog geen 5 seconden later hoorde ik een luide knal en de Versatile zakte achter weg en begon te zwalken. Of het achteraf gezien verstandig was weet ik niet, maar ik heb op dat moment geremd en de achterkant van de Versatile brak naar buiten uit. Gelukkig was ik de enige op de weg want ik was vrijwel stuurloos en op het midden van de weg begon de Versatile 180 graden te draaien. Ik hoorde de velg van het achterwiel over de weg schuren en ik verwachtte dat de Versatile in de draai om zou vallen, maar ik kwam achterstevoren aan de overzijde van de weg op een oprijlaan van een boerderij tot stilstand. Ik heb tegenwoordig altijd een fototoestel bij me tijdens het fietsen en toen ik van de schrik bekomen was ben ik de schade op gaan nemen.

   

V1

Band eraf en binnenband aan flarden.

   

V2

De velg is helemaal geschaafd en zit vol met deuken. Deze zal vervangen moeten worden.

 

V3_2

De binnenband is vlakbij het ventiel geklapt.

 

V4

Het ijzer in de buitenband is nog goed, alleen het rubber is eraf.

 

V5

De plek waar het allemaal gebeurde. Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als er een tegenligger aan was gekomen op het moment dat de band klapte, maar vandaag had ik schijnbaar een engeltje op mijn schouderx85

 

Ik weet niet zeker hoe dit zich voor heeft kunnen doen, maar ik denk dat de buitenband van de velg is geschoten tijdens het fietsen en dat de binnenband vervolgens is geklapt. Ik ben wel blij dat de Versatile in de draai overeind is gebleven anders had ik nog meer schade gehad. Ik heb de achterband vervangen en ben langzaam naar huis gereden. De Versatile loopt alleen niet meer zo lekker, ik hoor een zoemend geluid bij het achterwiel en het achterwiel is niet helemaal recht meer waardoor de fiets achter niet lekker in het spoor loopt. Ik zal komende week met Flevobike contact openemen en een nieuw achterwiel bestellen.

 

4 reacties

  1. o jeej kerel!!!!! dt was idd zeker schrikken!!! ben je uit eindelijk wel weer naar hunnen rijden????

    ik ben vorige week ofzo op m’n kand gegaan.. in nde stad… het was donker en ja, nog steets hebben heel erg veel mensen GEEN lichten aan, op ten duur ag ik wat aan de rechte kand…. dus ik “tike’ klein beetje naar rechts… ik denk dat ik over iets hen reed, waardoor waarschijndelijk de sunrider on-stabiel gewoorden was, en glee zo op m’n kand….. en gelukkig kon en fiets uit wijken voor me… moet er toch niet aan deken als die er ook nog tegen aan kwam!!! echt mega schrikken!!

    van de week moet ik even langs de ligfietswinkel wand de schrijfremmen lopen aan, krijg dat zelf niet goed;S

    groetjes sunie16 (marcel )

  2. Sjoerd van Beuzekom (werk)

    Hoi Peter,

    Ziet er niet zo mooi uit, je zal je wel rotgeschrokken zijn. Ik heb wel eens een achterwiel gehad wat wat ging dribbelen, niet ernstig maar ik vond dat al erg onaangenaam. Als je de foto’s zo ziet, valt het op dat je band bij het ventiel geklapt is. Dat is meestal wel een kritische plek bij het banden monteren. Dus het kan best dat je band er daar uitgefloept is.
    Morgen (13 nov) ga ik naar Dronten voor onderhoud, kan ik nog iets meenemen of mee terugnemen?
    Laat het me effe weten op dit e-mail adres

    gr,
    Sjoerd

  3. Peter

    Hoi Sjoerd,

    Bedankt voor het aanbod. Ik was hier zeker op ingegaan als ik onderdelen nodig had, maar ik heb besloten om binnenkort de Versatile naar Dronten te brengen voor onderhoud en reparatie.

    groeten,
    Peter

  4. Mick

    De Versatile remt (ik meen andere vm’s ook) alleen op de voorwielen en dat vind ik niet echt ’n aanrder: Extra belastend voor de voorwielen en banden, mogelijk eerder trekken naar links of rechts, zeker bij ’n remkabelbreuk…Ik zou de achter (parkeerrem) aan 1 vd remgrepen verbinden en de voorremmen aan ’n verdeel-remgreepje, zoals de sunrider toepast.

Geef een reactie

