Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Krakende veerpoot

Vandaag heb ik genoten van het mooie weer en een prachtige tocht gemaakt over de dijk naar Wijk bij Duurstede. Mooi weer is prettig, minder prettig is dat dit tot gevolg heeft dat er zich veel meer fietsers op de fietspaden tussen Woerden en Jaarsveld begeven als voorheen, waardoor ik zo nu en dan niet lekker snelheid kan maken. Eenmaal op de dijk heb ik daar gelukkig geen last meer van; hier is ruimte genoeg om andere fietsers in te halen (en af en toe een wedstrijdje te houden met een racefietser). Bij de sluizen van Wijk bij Duurstede heb ik even van het mooie uitzicht genoten en daarna ben ik snel weer naar huis gefietst om de laatste paaseieren weg te werken. 102km.

   

Tijdens de rit van vandaag hoorde ik af en toe een krakend geluid. Bij thuiskomst merkte ik dat de Versatile kraakt als ik op de achterzijde van de fiets duw. In het verleden heb ik regelmatig last gehad van een piepende veerpoot, maar dat is makkelijk op te lossen door deze te smeren. Ik ben er inmiddels zeker van dat het de veerpoot is die kraakt, maar het is me nog niet duidelijk wat er aan de hand is.

 

Sluis_001 Sluis_003

4 reacties

  1. WFvN

    Ik zou eerst eens zoeken tussen het rubberachtige ding en de veerpoot. Haal de veerpoot los en smeer dan even op de plek waar die 2 elkaar raken.

  2. Peter

    Hoi Wilfred.

    Ik zal er naar kijken. Bedankt voor de tip!

  3. WFvN

    Nog een tweede plek waar ik weet dat er een kraak kan ontstaan. HOE hij precies ontstaat, weet ik niet en helemaal precies waar hij zit ook niet maar je kan ook zoekenin de fiets, voor de achterwielkast. Aan de rechterkant van de kettingkoker zit een rond aluminium plaatje gekit en geschroefd. Daarachter zit de Rohloffnaaf. Dat kraakte bij mij ook soms. Het is allemaal te lang geleden om het nog precies te herinneren. Ik heb de Rohloff eruit gehad en die plek flink in het vet gezet. Maar of dat geholpen heeft, weet ik niet meer. Maar goed, daar kan je dus ook kijken/luisteren. Ik kon de kraak reproduceren door op het aluminium plaatje te duwen (stevig met de duim erop en dat aan de binnenkant van de fiets)

  4. Bedankt voor de interessante informatie

Geef een reactie

