Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

…en weer 2x lek

De achterband die van dezelfde leeftijd en kilometerstand is als de vervangen linkervoorband heb ik nu ook al 2x lekgereden. Deze heb ik dus ook maar vervangen. Het probleem zit hem volgens mij in de kleine scherpe steentjes: de band zit er vol mee. Voorheen heb ik af en toe wat steentjes uit de banden verwijderd, maar ik ben nu begonnen om wekelijks alle banden na te lopen en alle steentjes die erin zitten te verwijderen. Misschien dat ik op die wijze de levensduur iets kan verlengen. Ik fiets elke avond uit mijn werk een stuk door de polder en deze wegen zijn allemaal splitwegen. De Schwalbe Marathons houden het iets langer uit als de Perfect Moirree’s omdat ze dikker zijn en het langer duurt voordat de steentjes zich door de band wringen en een lek veroorzaken.

Ik zou natuurlijk over kunnen stappen op de Schwalbe Marathon Plus anti-lek banden, maar ik vind dit geen prettige banden. Ze zijn stugger en trager en het kost veel moeite om deze om je velg te leggen. Bovendien vraag ik mij af of deze wel die scherpe steentjes tegenhouden.

1 reactie

  1. Wim Schermer

    Het verwijderen van steentjes uit het loopvlak voorkomt inderdaad lekken. Het beste is zelfs de band leeg laten lopen. Als je in de band knijpt wordt het rubber op het loopvlak iets uitgerekt, zie je de steentjes makkelijker en krijg je ze ook er makkelijker uit.

Geef een reactie

