Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

De eerste vijf jaar

Ik heb de Versatile nu 5 jaar en deze bevalt nog steeds uitermate goed. Toen ik mijn eerste velomobiel kocht (een Limit) was mijn woon-/werkafstand 20km, daarna ben ik van werkgever veranderd en mijn woon-/werkafstand is gekrompen naar slechts 5km. Toch heb ik de Limit vervangen voor een Versatile. Ondanks deze korte afstand maak ik namelijk veel kilometers; ik rij simpelweg via een omweg (25km) naar huis en maak vrijwel elk weekend een lange fietstocht van zo’n 80 tot 100km. Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat een velomobiel ook een optie is als je dichtbij je werk woont. Ik sport op deze wijze vrijwel elke dag en ik hoef ’s avonds niet naar de sportschool of sportclub om aan de nodige beweging te komen.

   

De Versatile houdt zich goed. Ik heb een hekel aan onderhoud en wat dat betreft heeft de Versatile mij niet teleurgesteld, ik heb slechts één keer problemen gehad (in december 2006) met een gebroken ketting en toen bleek dat de achterbrug niet goed afgedicht was. Flevobike heeft de Versatile destijds kosteloos gerepareerd en het euvel heeft zich daarna niet meer voorgedaan. De Versatile loopt lekker soepel en de Rohloffnaaf schakelt nog steeds prima en bevalt goed. Het interieur is op het moment alleen nogal versleten en daar moet hoognodig wat aan gedaan worden. Het stoeltje heb ik pas vervangen, de pootjes waar het het stoeltje op steunt echter nog niet. Vorige week kwam de strip die de beugel aan de zijkant afdekt in zijn geheel los en het schuim op de vloer is bijna volledig vergaan. Verder nog wat kleine dingetjes zoals een accu die ineens naar beneden valt als je over een hobbel rijdt omdat het elastiek die de accu op zijn plaats houdt versleten is.

       

Vervangen door een Quest (of een andere velomobiel)? Hoewel ik met de Versatile ook behoorlijke snelheden kan halen heb ik zo nu en dan momenten dat ik net even wat harder zou willen en dan zou een Quest wel leuk zijn. Maar dan lever je mijns inziens een stukje comfort en stabiliteit in. Ik moet onderweg van mijn werk 2x een provinciale weg oversteken. Op de oversteekpunten pas ik met mijn Versatile (2,5m) precies op de middenberm, ik zou met een Quest (3m) bang zijn dat een auto de achterkant zou raken. Het antwoord is dus: nee, ik hou het bij mijn Versatile en met een beetje geluk kan ik over 5 jaar weer een soortgelijk verslag schrijven op mijn weblog.

    

Int1

Int3

Deze pootjes ondersteunen de stoel en moeten vervangen worden

Int2_2

De strip aan de zijkant kwam vorige week mee toen ik de klep opendeed

Int4

De dopjes van de claxon en richtingaanwijzers raken geregeld los, in het begin vond ik ze nog onderin de Versatile, maar op een gegeven moment ben ik er een paar kwijtgeraakt.

Int5 

Versleten schuim op de bodem

1 reactie

  1. WFvN

    Die knopjes voor op de stuurpoken kan je gewoon los kopen in diverse kleuren. De matjes op de bodem zijn van ZOS, tenminste, dat was bij V006 wel het geval en ZOS vind ik nou niet echt goed materiaal. Ik vind het een wonder dat jij het er nu pas over hebt. Ik heb Ventisitachtig materiaal op maat gemaakt. Dat spul bevalt veel beter.

    Wat betreft de Quest. Tja, je levert op sommige vlakken inderdaad comfort in. De zitting, de draaicirkel, weggewerkte ketting, het stilstaand kunnen schakelen, de robuuste bak waar je je boodschappen straffeloos in kan gooien zonder dat je bang hoeft te zijn dat de ketting ofzo ergens gaat aanlopen en zo nog wel wat dingen. Wat betreft de stabiliteit valt het met de Quest reuze mee.
    En wat betreft de lengte op vluchtheuvels. Een vrachtwagen lost dat bij een Quest zo op hoor 😉 Maar nee, dat wil je niet.

    Het zijn beiden prachtige apparaten maar totaal verschillend.

Geef een reactie

