Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Rem problemen

Na de problemen van vorige week had ik verwacht dat ik wel een tijdje probleemloos zou kunnen rijden met de Versatile, maar de afgelopen week begon de Versatile erg slecht te remmen. Dit werd bevestigd toen ik gisteren bij het afrijden van een bruggetje de Versatile niet tot stilstand kon brengen. De remmen voelden erg sponsig aan een reageerden slecht. Vandaag reed ik achter ons huis door de steeg en toen ik wilde remmen hoorde ik een kabel breken. Wat mij verbaasde is dat de Versatile daarna helemaal niet meer wilde remmen terwijl er maar 1 kabel was gebroken.

 

Ik heb de Versatile in de tuin op zijn kant gelegd en ik heb eerst de linkerrem bekeken. De kabel was bij de remhendel gebroken. Omdat ik de oude kabel die om een wieltje onder de fiets gewikkeld zit niet los kon krijgen heb ik Gerrit van de Ligfietsshop gebeld voor advies. Hij verteld mij dat de nieuwe type Versatile niet meer voorzien is van het oude remsysteem waarbij je met 1 hand beide remmen bedient. Bij de nieuwe type wordt rechts en links afzonderlijk geremd. Hierdoor rem je veel directer en is er minder verlies. Het leek mij een goed plan om mijn Versatile ook zo in te richten en ik heb de nodige kabels en nippels bij de plaatselijke fietsenzaak gehaald.

 

Nadat ik de linkerrem had omgebouwd heb ik de rechterrem bekeken. Deze werkte tot mijn verbazing helemaal niet meer. De remschoenen worden bij het aantrekken niet naar buiten geduwd. Waarschijnlijk zitten ze vast of zijn ze versleten. Ik heb op advies van Gerrit de gehele veerpoot van de fiets gehaald en deze heb ik vanmiddag op de post gedaan naar De Ligfietsshop. Gerrit gaat de rem nakijken en stuur hem dan weer terug.

Rem1
De kabel is bij de remgreep vlak onder de nippel gebroken, er zijn nog een paar draadjes zichtbaar.

Rem2

De oude situatie: beide remkabels lopen van de remhendels naar het wieltje onder de fiets. Daar zitten de kabels aan vast. Hiervandaan lopen de kabels vervolgens naar de remmen. Dit systeem zorgt ervoor dat je met de linker en rechter remhendels beide remmen bediend; je kunt dus met 1 hand remmen.

Rem3
Rem4
De nieuwe situatie: de kabel is kort en loopt van de remhendel naar de rem; geen ingewikkeld systeem meer en direct remmen. Er is geen veer meer nodig die heel snel roestig wordt en dit is veel makkelijker te onderhouden. Zorg ervoor dat de kabel lang genoeg is om achter de veerpoot te haken (ik heb deze later met een tywrap vastgezet) anders loopt deze tegen het wiel of de band aan.

 

Rem5

Dit is de rechterrem die niet meer werkt. Als ik de hendel omhoog duw worden de remblokjes niet meer naar buiten geduwd.

 

Rem6
De veerpoot is eraf en is nu onderweg naar de Ligfietsshop ter reparatie.

 

 

1 reactie

  1. Goede foto’s weer, erg informatief!
    Bovendien was het remmen voor mij ook ’n nachtmerrie vandaag, terwijl ik de kabels pas nog bijgeregeld heb feitelijk.
    Ik heb een centrale remgreep met 2 kabels. Als de situatie bij mij niet verbetert met een 2’jagwire-kabel ga ik ook op aparte remhandels over…
    Laat weten wat de oorzaak van het niet uitzetten vd segmenten is want die storing ken ik eigenlijk nog niet!

    Mvg Mick

Geef een reactie

