Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Versatile 72; het eerste jaar

Mijn tweede Versatile (nummer 72) heb ik nu ongeveer een jaar en deze bevalt nog steeds erg goed. Ook is nu duidelijk dat deze beter van kwaliteit/constructie is als de oude Versatile (nummer 17).

 

  • Bij de eerste Versatile had ik al snel last van een lekkende achterbrug en een hierdoor roestende en uiteindelijk vastgelopen ketting. Later is de ketting weer vastgelopen omdat er aan de binnenkant onderdelen waren losgeraakt.
  • De bevestiging van de stangen aan de wielkasten bij de voorwielen was bij de eerste Versatile niet goed en aan de linkerzijde is een stang losgekomen, bij Versatile 72 zijn de stuurstangen beter bevestigd (met kogelkoppen).
  • De koplampen van Versatile 72 trekken minder stroom als de koplampen van de eerste Versatile, dus de accu gaat langer mee. De huidige koplampen gaan knipperen als de accu leeg raakt, waardoor je er sneller op geattendeerd wordt dat het tijd is om de accu te wisselen. De oude lampen gingen na verloop van tijd zwakker branden en daar heb je minder snel erg in.
  • De remmen zijn beter als bij de eerst Versatile. De rechter rem remt rechts en de linker rem remt links. Bij Versatile 17 was de constructie zodanig dat je met een remhendel biede remmen kon bedienen. De remkabels liepen via een wieltje aan de onderzijde van de velomobiel naar de remmen, maar dit systeem werkte vertragend en minder direct.
  • Op het regelmatige onderhoud na (smeren ketting, remmen stellen) heb ik het afgelopen jaar (en ca. 10.500 km) geen problemen gehad met Versatile 72.

 

Ik fiets sedert 2006 met een Versatile en vind het nog steeds een hele fijne velomobiel. Het is weliswaar geen snelle velomobiel maar voor mij snel genoeg; ik heb over het algemeen nooit haast om ergens te komen. Als het mij om snelheid zou gaan dan zou ik overstappen op een Quest, maar dat gaat ten koste van comfort en wendbaarheid en dat heb ik er niet voor over.

 

Ook de maand November heb ik met een mooie kilometerstand afgesloten : 1071km

2 reacties

  1. je hebt ervaring met zowel de oude als de nieuwe Versatile, zie ik. Ik kan via Marktplaats een oude Versatile kopen; als ik je weblog lees dan zijn er een hoop zaken verbeterd in de nieuwe. Is de oude nog wel een aanrader? En dit exemplaar is “aan onderhoud toe”; moet ik bij een Versatile dan aan tientjes of al gauw aan enkele honderden euro’s denken? De Rohloff naaf zal wel blijven werken, maar wat kan er allemaal stuk na 7 jaar?

    • Peter

      Dag Hielke,

      Naar aanleiding van jouw vraag heb ik een checklist gemaakt van zaken waar ik op zou letten bij het kopen van een 2e hands Versatile. Ik heb overigens de blauwe Versatile zien staan op Marktplaats (ik neem tenminste aan dat het hierom gaat).

      – Zijn de veerpoten in goede staat en niet te slap? Deze slijten naar verloop van tijd. Let op bij de testrit dat ze niet teveel doorzakken in de bochten.

      – Zijn de kettingen en tandwielen in goede staat? Maak de onderzijde gedeeltelijk open en check de ketting. Luister ook tijdens de testrit of deze niet teveel rammelt en niet slipt. Dit kan duiden op een versleten ketting en/of tandwielen. Bij lang stilstaan kan de ketting vast gaan zitten. Let dus op of beide kettingen goed gesmeerd zijn en of de fiets soepel fietst (zonder haperingen tijdens het fietsen).

      – Check of de banden niet versleten/verdroogd zijn. 3 nieuwe banden kosten bij elkaar al gauw 80 euro

      – Check de verbinding van de veerpoten met de wielkasten. Dit punt is erg belangrijk. Zitten de stangen die de veerpoten in het midden van de wielkasten houden goed vast aan het kunststof van de wielkast? Let op dat het kunststof op dit punt niet uitgescheurd is; dit kan een lastige reparatie zijn. Zie ook mijn weblog over dit punt, ik heb bij Versatile 17 problemen hiermee gehad. Let ook op of het kunststof aan de bovenzijde van de veerpoten goed is en niet gescheurd. Dit laatste geldt zowel voor de voorzijde als de achterzijde

      – Is het kunststof rondom de gaten aan de voorzijde van de Versatile niet gescheurd? Door tijdens het fietsen met de hiel van je schoen de rand te raken kan deze gaan scheuren.

      – Heeft de fiets ooit schade gehad? Zo ja is deze goed/netjes gerepareerd?

      – De oude Versatile had een remsysteem waarbij de remkabels over een wieltje aan de onderzijde van de fiets liepen. Hierdoor kon je met één remhendel beide remmen bedienen. Nadeel is dat dit vertraging oplevert en minder sterk remt. Dit kun je echter makkelijk ombouwen. Latere versies hebben dit systeem niet meer (rechter handgreep remt rechts en linker handgreep remt links).

      – Hoeveel kilometers heeft de Versatile gereden? Is de Rohloffnaaf regelmatig van verse olie voorzien? Op zich zal deze niet snel problemen geven, maar de olie moet wel af en toe ververst worden.

      – Werken alle lampen en richtingaanwijzers? De bekabeling nalopen/vervangen kan een lastige klus zijn.

      – Zijn er 2 accu’s aanwezig? Dit i.v.m. onderweg leegraken, dan kun je makkelijk wisselen. Een accu kost al gauw 65 euro

      – Wiellagers: check of er speling zit op de wielen bij het zijwaarts bewegen. Dit kan duiden op versleten kogels. Dit probleem heb ik overigens nooit gehad met de Versatile, maar wel bij mijn C-Alleweder/Limit.

      – De remmen. Waarschijnlijk heeft deze Versatile remgrepen die scharnieren aan de bovenzijde. Latere versies hebben remgrepen die onderin scharnieren. Bij de oude remgrepen kunnen de remkabels sneller slijten. Knijp de rem helemaal in en bekijk de remkabel die te voorschijn komt. Op dit scharnierpunt kan de kabel doorschuren en breken. Op zich zijn de kabels makkelijk te vervangen, maar het is wel een aandachtspunt.

      Ik vind overigens niet dat de eerste generatie Versatile minder goed is als de tweede versie. De bevestiging van de stangen in de wielkasten is echter wel een belangrijk aandachtspunt. Als deze goed is zou ik er voor pleiten om hier een kogelkop verbinding in te maken of te laten maken. Als het nodig is zijn de remmen makkelijk om te bouwen. Verder geld bovenstaande eigenlijk voor elke 2e hands Versatile.

      Één en ander zal ook afhangen van hoe de vorige eigenaar met de Versatile is omgesprongen. De meeste eigenaren die ik tot op heden ben tegengekomen fietsen veel en houden hun fiets in goede conditie.

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat me even weten hoe het afloopt. Het zou natuurlijk mooi zijn als je besluit om de Versatile te kopen, deze verdient het tenslotte niet om in een schuur weg te kwijnen. Succes!

      Groeten,

      Peter van der Heul

Geef een reactie

