Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Vastvriezende handrem

Ik heb van de winter veel problemen gehad met de handrem van de Versatile. Ik dacht dat het vastvriezen van handremmen een typisch probleem is waar alleen automobilisten mee geconfronteerd worden; niets is dus minder waar. Als het flink gevroren had ’s nachts kreeg ik de handrem niet of met moeite los. Uiteindelijk heb ik de remkabel maar helemaal losgegooid. Vandaag heb ik de handrem weer in orde gemaakt. De schijf verzamelt veel vuil en loopt af en toe een beetje aan. Beter was het geweest als er hier een trommelrem was geplaatst zoals bij het oude type Versatile.

Ik merk ook dat de voorremmen last hebben van het vocht. Remmen gaat pas goed als ik een paar keer achter elkaar geremd heb. Al die nattigheid en de pekel (ook erg slecht voor alle remdelen) mag wat mij betreft weer snel verdwijnen.

achrerrem

3 reacties

  1. Dapper dat je de sneeuw en pekel trotseert, Peter! Het achterwiel van de Versatile staat vrij los van de body, daar kan dan ook vuil bij. Heeft het derailleur en de ketting hier ook last van? Kun je een foto van de andere zijde plaatsen? De ketting van mijn rechtopfiets is zo ‘bepekeld’ en stroef dat bij terugtrappen de ketting er bijna afloopt.

    • Ha Hans,

      Er komt (gelukkig) geen vuil bij de ketting. De kettinkast is goed afgedicht. Ik heb geen derailleur, maar een Rohloffnaaf en deze bevindt zich in de kettingkast.

      Ik zal een foto van de ander zijde plaatsen.

      Groet,
      Peter

      • ekecheiria

        Ik was even vergeten dat je Versatile een Rohloffnaaf heeft. Die constructie bewijst zich nu goed in deze omstandigheden! Ben benieuwd naar de foto.

Geef een reactie

