Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Losse Joystick

Ik fiets vrijwel elke dag met de Versatile en leg jaarlijks een behoorlijke afstand af. Dan kun je natuurlijk aanvoelen dat zo’n fiets slijt en dat onderdelen los gaan zitten. In het kader daarvan is het uiteraard verstandig om de velomobiel af en toe helemaal na te lopen om te controleren of alles nog in goede staat is. Maar die discipline ontbreekt een beetje bij mij.

Zo werd ik tijdens het fietsen gisteren ineens geconfronteerd met een losgeschoten kogelkop die aan de joystick bevestigd zit. Deze zorgt voor de verbinding van de stuurstang met de wielophanging. Waarschijnlijk heeft de kop zich na verloop van tijd losgewerkt, maar het is wel een vreemd gevoel als de joystick tijdens het fietsen ineens naar voren losschiet. De stuurinrichting is dusdanig dat je zowel met de linker als de rechter joystick kunt sturen, dus er gaat gelukkig niets mis. Toen het gebeurde fietste ik net door Harmelen en ik ben langs de kant van de weg gestopt om de boel te repareren. De kogelkop zit met schroefdraad vast aan de joystick en was vrij makkelijk weer vast te zetten. Ik dacht eerst dat de schroefdraad beschadigd was door het veel heen en weer bewegen van de joystick en dat de kop daardoor los had gelaten, maar dat lijkt mee te vallen. De komende tijd toch maar regelmatig controleren of alles nog goed vast zit.

joystick2

Geef een reactie

