Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Racefiets versus Versatile

Batavus competition

Tja, eigenlijk hoort deze foto hier niet thuis, maar aanzien deze fiets de afgelopen week de Versatile heeft vervangen vond ik het wel gepast om hier iets over te posten. 

Het is de afgelopen week veel te warm geweest om met de Versatile op pad te gaan. Een tweewieler ligfiets is niets voor mij (wel geprobeerd, maar ik kan hier niet mee overweg), dus heb ik mijn racefiets weer tot leven gebracht. De racefiets hangt al een paar jaar werkeloos in de schuur en ik ben blij dat ik deze bewaard heb.  

Het is inmiddels wel algemeen bekend dat de Versatile niet de snelste onder de velomobielen is. Ik haal met de racefiets vergelijkbare snelheden. Meestal hang ik ergens tussen de 30 en 35 km/uur. Bij stevige tegenwind is de racefiets iets trager. Ik ben gewend dat ik stilstaand kan schakelen, maar bij de racefiets met zijn derailleur lukt dat niet en ik heb afgelopen week een paar keer problemen gehad omdat ik in een te zware versnelling weg wilde fietsen. Hier moet ik dus even aan wennen. De zithouding in de Versatile vind ik veel prettiger als bij de racefiets; mijn schouders en rug moeten erg wennen aan het voorover hangen. Bij de racefiets ben ik genoodzaakt om een rugzak mee te nemen met mijn kleding; er is geen bagageruimte zoals in de Versatile. Maar op de racefiets blijf ik veel koeler en kom ik minder bezweet aan op mijn werk. Ook het feit dat deze lekker licht is en snel optrekt (als je tenminste teruggeschakeld hebt) bevalt me heel goed.  

 

Geef een reactie

