Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Zwaar versleten tandwiel

Afgelopen week ging het fietsen steeds moeizamer. Zodra ik een beetje kracht zette begon de ketting te slippen. Wegfietsen uit stilstand en klimmen ging wel, maar dan in de lichtste versnelling en met zo min mogelijk kracht zetten waardoor je maar heel langzaam op snelheid komt (en door iedereen wordt gepasseerd). Ook bij het beklimmen van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen werd ik door fietsers ingehaald. Dat past niet bij een velomobiel.

Vandaag ben ik met de Versatile op de trailer naar de Ligfietsshop in Dronten geweest. De plateau die ik vorige week gemaakt heb voor de Versatile past perfect en heeft zijn dienst bewezen.  

Bij het openen van de achterbrug bleken de achterste tandwiel en de tandwielen op de Rohloffnaaf nog in prima staat. Maar het tandwiel aan de voorzijde was abnormaal zwaar versleten. De tanden zijn helemaal scheef weggesleten. Gerrit heeft het ook nog niet meegemaakt dat een tandwiel zo zwaar versleten was. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat één van de lagers die de as op zijn plaats houdt teveel ruimte had. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het overmatig slijten, maar het kan ook zijn dat de trapas iets scheef in de fiets heeft gezeten. 

Zoals ik al vermeld had heb ik met de vorige Versatile 40.000km gefietst zonder problemen met de tandwielen en heeft deze Versatile er nu 20.000km op zitten. Dat dit het probleem zou zijn had ik dus niet verwacht. Inmiddels heeft Gerrit het tandwiel en de ketting vervangen. De ketting zag er op zich nog goed uit, maar ik heb deze voor alle zekerheid laten vervangen. Als een tandwiel ernstig versleten is heeft dit tenslotte ook effect op de ketting. Het losmaken van de trapas is overigens niet iets dat je zelf graag zult willen doen. De platen die de as vasthouden zitten elk met 18 bouten vast en als je geen kleine haakse electrische/pneumatische schroevendraaier hebt ben je wel even bezig.

versleten1

versleten4

versleten3

versleten2

Geef een reactie

