Velomobiel

Van Versatile 17 en 72 naar Quest 224

Quest versus Versatile

Vandaag heb ik met de Quest een lange rit van 72km gemaakt langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Ik ga deze de komende week voor mijn woon-/werk verkeer gebruiken omdat de Versatile voorlopig uit de roulatie is en het leek mij daarom verstandig om eerst een stevige rit maken om aan de Quest te wennen.

Mijn eerste bevindingen na de rit van vandaag:

  • Instappen in de Quest is lastiger als in de Versatile vanwege het ontbreken van een openslaande klep. Het stoeltje in de Quest zit lekker en is goed gevormd voor mijn rug, maar het stoeltje met gaas in de Versatile ventileert beter.
  • In de Quest tik ik regelmatig met mijn schouders tegen de scherpe rand aan de binnenkant en mijn rechter knie raakt zo nu en dan de bevestiging van de rechter buitenspiegel. Ik denk dat blokjes schuim tegen de wand plaatsen mijn schouders beter op zal vangen. Van de buitenspiegel zal ik een stukje van de schroefdraad afzagen. In de Versatile heb ik geen problemen met ruimte voor mijn knieën of schouders.
  • De uitrusting van de Quest is prima net als bij de Versatile. Goede verlichting, een bel, een claxon en richtingaanwijzers. Bij de Versatile zitten de knoppen voor het bedienen van de richtingaanwijzers op de joystick, bij de Quest moet je een schakelaar aan de zijkant omzetten en dat vind ik een onhandige plek.
  • De Quest is snel, veel sneller als de Versatile. De kruissnelheid met de Quest ligt rond de 35-40 km/uur bij de Versatile is dit 30-35 km/uur. De Quest voelt lichter aan en klimt sneller als de Versatile; dat heb ik vandaag ervaren bij de Nesciobrug bij IJburg.
  • De beperkte stuuruitslag betekend dat je regelmatig moet steken als je een scherpe bocht moet maken. Het bruggetje in onderstaande foto passeer ik dagelijks, ik moet hier rechtsaf. Dit lukt niet met de Quest; ik kan wel tussen de palen door, maar kan de bocht naar rechts vervolgens niet in één keer maken. Met de Versatile lukt dit wel.

Al met al vind ik de Quest vooral heerlijk rijden op de lange stukken. 40km/uur kan ik lange tijd zonder problemen volhouden, met de Versatile kost dit veel meer moeite.

Ik kan me voorstellen dat iemand die dagelijks een behoorlijke woon-/werk afstand moet afleggen kiest voor een Quest, deze is tenslotte veel sneller. Ik ga echter meer voor comfort en wendbaarheid en kies daarom voor de Versatile. De Quest hou ik ernaast voor de langere ritten in het weekend.

Ik kan hier na het passeren van het hekken de bocht naar rechts niet maken.

questrit4

De Nesciobrug bij IJburg

questrit2

De Quest fietst heerlijk op de lange stukken

questrit3

Hij past net in de schuur; de schuur is 3 meter diep

questrit

 

4 reacties

  1. Of één fiets en dan een Strada?

    • Piet,je hebt gelijk, de strada is in ieder geval sneller als een Versatile. Wie weet, misschien iets voor de toekomst…voorlopig vind ik dit een leuke combinatie!

  2. Martin

    Je opmerking over ‘knie stoten tegen de moer van de spiegel’ herken ik: had ik ook.
    Maar let op: je fietst dan met je O-benen…..
    Dat hoeft niet perse goed voor je knieën te zijn. Ik kreeg in het begin van mijn ligfiets-avonturen knie-pijn.
    Het is wel logisch want in een ligfiets lig je, dus de zwaartekracht laat je knieën zakken.
    Ik heb mezelf aangeleerd dit te vermijden door mijn benen meer bij elkaar te houden.
    (net als op de gewone en de racefiets)
    Weg knie-pijn en weg probleem met de spiegelmoer….

    groet

    Q426

    • Q426, je hebt helemaal gelijk. Het overkomt me ook op momenten dat mijn benen ietwat moe zijn en naar buiten zakken. Als ik wat meer op mijn fietstechniek let zou het beter moeten gaan.

Geef een reactie

